Sivu 1, 1:sta

Autokanta nuoremmaksi veronkevennyksin

ViestiLähetetty: 10.02.2008 09:57
Kirjoittaja Antti Roine
Me suomalaiset ajelemme Euroopan vanhimmilla autoilla. Tämän huomaa helposti katukuvasta vaikka poiketessa Tukholmassa, jossa kaupungin yleisilme on siistimpi, kun ruosteiset ja savuttavat vanhat autot eivät pilaa maisemaa ja ilmaa. Miksi Suomessa kaikki on toisin?

Liikenteessä loukkaantuu ja kuolee aivan liikaa ihmisiä, tästä aiheutuu tuskaa ja surua kuten myös sairaanhoitokustannuksia. Vanhoissa autoissa riski loukkaantua tai kuolla on merkittävästi suurempi kuin uusissa autoissa, koska uusien autojen ajo-ominaisuudet ovat parempia ja turvallisuustekniikka on korkeammalla tasolla. Lisäksi vanhoissa autoissa tekniikka on yleensä kulunut ja ruosteessa. Näistä syistä johtuen sosiaali- ja terveysministeriön kuten myös liikenneministeriön tulee vaatia Suomen autokannan nuorentamista.

Suomi on sitoutunut ympäristöpäästöjen vähentämiseen ja vanhat autot ovat merkittävä päästöjen lähde. Tekniikan kehittymisestä johtuen uudet autot saastuttavat merkittävästi vähemmän, eivätkä siis pilaa hengitysilmaamme öljyn ja dieselin hajuisella pakokaasulla. Ympäristöministeriön tulee vaatia myös yksityishenkilöitä käyttämään parasta saatavissa olevaa tekniikkaa, aivan samoin kuin vaaditaan teollisuudeltakin.

Tekniikan kehitys on pienentänyt myös autojen energian kulutusta, eli uudet autot kuluttavat vähemmän polttoainetta ja öljyä kuin vanhat autot. Tästä johtuen myös kauppa- ja teollisuusministeriön tulisi vaatia Suomen autokannan nuorentamista.

Suomessa suuri osa auton hinnasta muodostuu verosta. Esimerkiksi kun uuden hinta on 150 000 mk, niin veron osuus on noin 75 000 mk. Jotta ostaja saa auton hinnan koottua hän joutuu maksamaan tuloveroa noin 92 000 mk ja ostajan työnantaja vielä veroja ja veroluonteisia maksuja noin 121 000 mk.

Kun auton ostaja siis saa 75 000 markan auton, saavat valtio ja eläkevakuutuslaitokset samalla noin 288 000 mk. Yhteensä auton verolliseksi hinnaksi saadaan noin 363 000 mk, jos veroja ei olisi ovelasti piilotettu moneen eri paikkaan.

Kaikista yksinkertaisin keino nuorentaa autokantaa on laskea autovero aluksi puoleen. Tällöin valtion tulot voivat jopa lisääntyä, kun automyynti kaksinkertaistuu.

Toisaalta suomalaisille voitaisiin antaa myös veronkevennys autoveron poiston avulla, koska autovero kattaa valtion tuloista vain noin viisi prosenttia. Tarvittaessa sama summa voitaisiin kerätä, vaikka auton vuotuisella 3 000 markan käyttömaksulla. Suomen kauppatasekin on nyt niin vahva, että se kestää hyvin muutaman auton tuonnin Suomeen.

Autojen hintaa voidaan laskea hyvin nopeasti, jos Suomen kansalaisten enemmistö sitä oikeasti haluaa. Neuvoja ei tarvitse pyytää EU:lta. Eduskunnassa 51 prosenttia kansanedustajista voi heti halutessaan päättää poistaa autoveron. Eduskunnassa monia muita päätöksiä on tehty kevyempienkin perustelujen pohjalta.

Myös autonostajat voivat halutessaan tehokkaasti painostaa päättäjiä autoveron laskuun yksinkertaisesti lopettamalla uusien autojen ostamisen muutamaksi kuukaudeksi.

Antti Roine
Ulvila 10.5.2001

Julkaistu Turun Sanomissa 14.5.2001 0:46:42
http://www.turunsanomat.fi/mielipiteet/ ... :0:0:0:0:0: