Sivu 1, 1:sta

Autojen hintaa ei voida laskea - ja miksei voida ?

ViestiLähetetty: 25.02.2008 20:03
Kirjoittaja Antti Roine
Me suomalaiset ajelemme Euroopan vanhimmilla autoilla. Tämän huomaa helposti katukuvasta vaikka poiketessa Tukholmassa, jossa kaupungin yleisilme on siistimpi kun ruosteiset ja savuttavat vanhat autot eivät pilaa maisemaa ja ilmaa. Miksi Suomessa kaikki on toisin ?

Liikenteessä loukkaantuu ja kuolee aivan liikaa ihmisiä, tästä aiheutuu tuskaa ja surua kuten myös sairaanhoitokustannuksia. Vanhoissa autoissa riski loukkaantua tai kuolla on merkittävästi suurempi kuin uusissa autoissa, koska uusien autojen ajo-ominaisuudet ovat parempia ja turvallisuus-tekniikka on korkeammalla tasolla. Lisäksi vanhoissa autoissa tekniikka on yleensä kulunut ja ruosteessa. Näistä syistä johtuen Sosiaali- ja terveys-ministeriön kuten myös Liikenneministeriön tulee vaatia Suomen autokannan nuorentamista.

Suomi on sitoutunut ympäristöpäästöjen vähentämiseen ja vanhat autot ovat merkittävä päästöjen lähde. Tekniikan kehittymisestä johtuen uudet autot saastuttavat merkittävästi vähemmän, eivätkä siis pilaa hengitysilmaamme öljyn ja dieselin hajuisella pakokaasulla. Ympäristöministeriön tulee vaatia myös yksityishenkilöitä käyttämään parasta saatavissa olevaa tekniikkaa, aivan samoin kuin vaaditaan teollisuudeltakin.

Tekniikan kehitys on pienentänyt myös autojen energian kulutusta, eli uudet autot kuluttavat vähemmän polttoainetta ja öljyä kuin vanhat autot. Tästä johtuen myös Kauppa- ja teollisuusministeriön tulisi vaatia Suomen autokannan nuorentamista.

Autokannan nuorentaminen tukee myös kestävää kehitystä, sillä uudet autot nimenomaan suunnitellaan kierrätettäviksi. Tarkoitus on, että kymmenen vuotta vanhat autot puretaan ja raaka-aineista tehdään taas uusia autoja ja muita tuotteita. Autot on siis suunniteltu kierrätettäviksi niin kuin virvoitus-juomapullot ja kännykät. Autoja ei ole tehty kestämään isältä pojalle edes jatkuvan ylläpidon ja huollon avulla.

Suomessa vanhojen autojen omistajat joutuvat käyttämään paljon vapaa-aikaa autojen korjaamiseen ja tekohengityksen hakemiseen romuttamolta. Paljon järkevämpää ja hauskempaa olisi käyttää tämäkin vähäinen vapaa-aika esimerkiksi lasten kanssa leikkimiseen tai puutarhan hoitoon.

Suomi on pinta-alaltaan suuri ja harvaan asuttu maa, jossa joukkoliikenteen avulla ei voida tarjota kansalaisille tasavertaisia palveluja eri puolilla maata. Suomessa aluepolitiikan yksi päätavoitteista on ollut estää syrjäseutujen autioituminen. Tästä johtuen myös Sisäasiainministeriön tulee vaatia uusien autojen hintojen laskua, jotta ihmisille voitaisiin tarjota mahdollisuus asua myös muualla kuin suurimmissa kaupungeissa.

Suomessa suuri osa auton hinnasta muodostuu verosta. Esimerkiksi kun uuden hinta on 150 tmk niin veron osuus on noin 75 tmk. Jotta ostaja saa auton hinnan koottua hän joutuu maksamaan tuloveroa noin 92 tmk ja ostajan työnantaja vielä veroja ja veroluonteisia maksuja noin 121 tmk. Kun auton ostaja siis saa 75 tuhannen markan auton saavat valtio ja eläkevakuutuslaitokset samalla noin 288 tmk. Yhteensä auton verolliseksi hinnaksi saadaan noin 363 tmk, jos veroja ei olisi ovelasti piilotettu moneen eri paikkaan.

Kaikista yksinkertaisin keino nuorentaa autokantaa on laskea autovero aluksi puoleen. Tällöin valtion tulot voivat jopa lisääntyä, kun automyynti kaksinkertaistuu. Toisaalta suomalaisille voitaisiin antaa myös veron-kevennys autoveron poiston avulla, koska autovero kattaa valtion tuloista vain noin 5 %. Tarvittaessa sama summa voitaisiin kerätä, vaikka auton vuotuisella 3000 markan käyttömaksulla. Suomen kauppatasekin on nyt niin vahva, että se kestää hyvin muutaman auton tuonnin Suomeen.

Vanhojen autojen arvon laskun kompensointiongelmat tuntuvat tekosyiltä, joilla nykyistä autoverotusta halutaan ylläpitää, koska samalla ei puhuta mitään osakkeiden, tonttimaan eikä asuntojen hintojen suurien muutosten kompensoinnista.

Autojen hintaa voidaan laskea hyvin nopeasti, jos Suomen kansalaisten enemmistö sitä oikeasti haluaa. Neuvoja ei tarvitse pyytää EU:lta. Eduskunnassa 51 % kansanedustajista voi heti halutessaan päättää poistaa autoveron. Eduskunnassa monia muita päätöksiä on tehty kevyempienkin perustelujen pohjalta. Myös autonostajat voivat halutessaan tehokkaasti painostaa päättäjiä autoveron laskuun yksinkertaisesti lopettamalla uusien autojen ostamisen muutamaksi kuukaudeksi.

Antti Roine, Ulvila 7.5.2001
______________________________________________________
Julkaistu:
Satakunnan Kansa, 15.5.2001
Tekniikka & Talous, 23.5.2001