Sivu 1, 1:sta

Suomi nousuun koodaamalla

ViestiLähetetty: 07.03.2015 09:45
Kirjoittaja Antti Roine
[b][size=150]Suomi nousuun koodaamalla[/size][/b]

Ensi vuonna peruskoulussa aletaan vihdoin opettaa ohjelmointia. Ikävä kyllä ohjelmointiosaamisen merkitystä ei vieläkään ymmärretä, koska opetukseen tarvittava aika otetaan lähinnä matematiikalle varatuista tunneista, joita nytkin on liian vähän.

Kouluissa opetetaan ainakin kymmentä kieltä, joita käytetään ihmisten välisessä kommunikoinnissa. Sen sijaan koneiden ohjauksessa tarvittavia ohjelmointikieliä ei aiota vieläkään opettaa omana oppiaineenaan. Eli ylioppilaskirjoituksissa voi saada edelleen ainakin kuusi laudaturia jos osaa sanoa kuudella eri kielellä ”en ymmärrä mitä C#-kieli tarkoittaa”.

Suomen lama johtuu pitkälti siitä, että meillä työvoimakustannukset ovat kymmenen kertaa suurempia kuin Kiinassa. Tämän takia meidän täytyy teettää lisää töitä koneilla – ellemme halua laskea palkkojamme, pidentää työpäivää tai luopua eläkkeistä. Koneita ei hallita puhuttujen kielten avulla, mutta ne tottelevat nöyrästi taitavan koodaajan ohjeita.

Tekniikka kehittyy siihen suuntaan, että tulevaisuudessa kaikkia koneita ja palveluja ohjataan softan avulla. Esimerkiksi traktori hoitaa toukotyöt ilman kuljettajaa, kännykkä kääntää suoraan puhutun suomen ranskaksi, virtuaalilääkäri tekee diagnoosin laboratoriotulosten perusteella ja sodissa vastapuolen yhteiskunta lamautetaan softan avulla.

Tietoyhteiskunnassa uudet tuotteet luodaan koodaamalla. Ohjelmoinnin avulla muun muassa luonnontieteellistä ja humanistista tietoa muutetaan helposti käytettävään muotoon. Tällöin meidän ei tarvitse ratkoa samoja ongelmia yhä uudestaan, vaan voimme keskittyä aivan uusien ongelmien ratkaisemiseen, ihmisten palvelemiseen ja filosofiseen mietiskelyyn.

Nykyinen suomalainen koulutusjärjestelmä tuottaa liian vähän päteviä koodaajia, joilla on hyvät tiedot myös matematiikan ja luonnontieteiden perusteista. Ilman näitä taitoja ohjelmoija ajautuu helposti kehittämään pelkkiä pelejä. Niillä yhteiskuntaa ei nosteta lamasta.

Suomen ammattikorkeakouluissa ja yliopistoissa opetetaan ohjelmistokehitystä, mutta se keskittyy paljolti ohjelmistojen arkkitehtuuriin, projektien hallintaan ja laadunvalvontaan. Varsinaista ohjelmointikielien käyttöä ja koodausta opetetaan liian vähän, koska hyvistä koodareista on pulaa.

Netissä julkaistu koodaajan työpaikkailmoitus tuottaa helposti sata hakijaa, joista vain pieni osa puhuu suomea. Suomenkielisistä pätevistä hakijoista suurin osa haluaa johtaa projekteja tai kehittää pelejä Kehä kolmosen sisäpuolella.

Ohjelmistojen varsinainen koodaus voidaan tietysti teettää Kiinassa tai Intiassa, mutta käytännössä tämä tarkoittaa osaamisen siirtämistä kilpailijoille, koska lähdekoodissa ovat koneen tai palvelun ohjaamiseen tarvittavat äly ja logiikka. Alihankinta on myös riskialtista, jos tilaaja ei ymmärrä käytettyä ohjelmointikieltä. Lisäksi kulttuurierot viitekehyksessä ja ajattelutavassa aiheuttavat lisätöitä.

Viisikymmentä vuotta sitten metsurit ja levysepät loivat suomalaisen hyvinvointiyhteiskunnan – nyt tarvitaan koodaajia. Meidän tulee nostaa ohjelmoinnin ammatillista arvostusta. Ohjelmoinnin opetus pitää aloittaa omana oppiaineenaan jo peruskoulun alaluokilla käyttäen oikeita ohjelmointikieliä eikä mitään leikkikaluja, koska ohjelmointia oppii parhaiten ohjelmoimalla.

Antti Roine, Ulvila 1.3.2015
_________________________________________________________
JULKAISTU:
Helsingin Sanomat, 4.3.2015
Turun Sanomat, 5.3.2015
Ilkka, 5.3.2015
Tekniikka&Talous, 6.3.2015