Sivu 1, 1:sta

Tiemaksut – miksi?

ViestiLähetetty: 22.12.2013 10:45
Kirjoittaja Antti Roine
[b][size=150]Tiemaksut – miksi?[/size][/b]

Tiemaksuja eli kilometriveroa markkinoidaan autoveron ja käyttömaksujen korvaajana, mutta perinteisesti autoilun verotuksen keventäminen on merkinnyt autoilun kokonaisverotuksen koventamista. Autoliiton alustavien laskelmien mukaan tiemaksu-uudistus tuplaa autoilun maksut. On tietysti hienoa, että valtion verotulot lisääntyvät. Ikävä kyllä näyttää siltä, että yhteiskunnan kehityksen kannalta tiemaksujen saldo jää pakkasen puolelle.

Käytännössä uusi järjestelmä tarkoittaa sitä, että kaikista suomalaisten automatkoista kerätään reaaliaikainen tietokanta, josta mm. Yhdysvaltojen, Venäjän ja Kiinan tiedustelupalvelut sekä terroristijärjestöt voivat seurata kiinnostavien suomalaisten liikkeitä. Tämä tieto täydentää mukavasti kännyköiden seurannasta saatavaa tietoa. Markkinointipuheet tiukasta tietoturvasta koskevat lähinnä vain amatöörejä, tietotekniikan ammattilaiset menevät, mihin haluavat.

Vähitellen järjestelmään yhdistetään mm. nopeus- ja muuta valvontaa, joiden perusteella maksut ja sakot veloitetaan reaaliajassa ajajan pankkitililtä – auto pysähtyy kun rahat loppuvat, tai kun isoveli niin päättää.

Orwellin maailmassa ihmisiä kontrolloidaan jatkuvan seurannan, pakkokeinojen, sensuroinnin ja propagandan avulla. GPS-pohjainen tiemaksujärjestelmä on jälleen yksi askel tähän suuntaan. Sen sijaan ajoneuvojen seurantajärjestelmä, joka aktivoituu vasta onnettomuuden tai varkauden sattuessa, on tehty ihmistä varten, ja se tukee hänen turvallisuuttaan ja yksityisyyden suojaansa.

Ihmetystä herättää myös, miksi rakentaa kallis päällekkäinen ajokilometreihin perustuva järjestelmä nykyisen hyvin toimivan ja käyttökustannuksiltaan halvan järjestelmän päälle? Nykyinen polttoaineiden verotukseen pohjautuva järjestelmä ottaa automaattisesti huomioon ajokilometrit, lisäksi se suosii vähän kuluttavia ja ekologisia uusia autoja, kuten myös energiaa säästävää ajotapaa. Tiemaksuihin perustuva järjestelmä sen sijaan suosii kalliita, paljon saastuttavia autoja, sekä raskasta kaasujalkaa.

Suomen tiemaksujen vertailu muiden maiden vastaaviin maksuihin ontuu pahasti, koska suomalaiset autoilijat ovat kovien autoverojen muodossa jo moneen kertaan maksaneet teiden ja katujen rakentamiset. Kilometrivero on jo maksettu käytettyjen autojen hinnassa. Näyttää siltä, että vanhojen autojen omistajien pitää maksaa kahteen kertaan.

Ruuhkamaksutkin kuulostavat aivan naurettavilta Suomessa. Joukkoliikenne sopii tiheästi asuttuihin maihin, mutta harvaan asutussa maassa joukkoliikenteen reitit yleensä alkavat ja päättyvät väärään paikkaan ja kulkevat väärään aikaan. Suomessa autoilun kustannukset ovat jo ilman tiemaksujakin maailman kärkeä. Miksi ruotsalaiset liikkuvat halvemmalla?

Ollilan tiemaksutyöryhmän ehdotukset ovat tietysti loogisia, koska kehitysvaiheessa olevan seurantateknologian kehittäminen ja rakentaminen tuo työtä mm. Nokian tehtaille. Se on tietysti hyvä asia – kiinalaisten kannalta. Reaaliaikainen paikkatiedon seuranta tulee vähitellen kaikkiin kulkuvälineisiin, mutta miksi suomalaisten veronmaksajien pitäisi olla maksumiehinä tässä kehitysprojektissa? Meillä on Olkiluodossa jo riittävästi kokemusta koekaniinin roolista.

Tässä vaiheessa viisainta on parantaa työllisyyttä ja laittaa rahat rappeutuvan tieverkoston parantamiseen. Tiemaksuja kannattaa harkita uudestaan, vasta kun kansalaisten valvonnan ja seurannan pelisäännöt on määritelty lainsäädännössä ja laitteiden hinta ja toimintavarmuus on kunnossa. Pohjimmiltaan kyse on siitä, että uskallammeko elää vapaina vai haluammeko sitoa myös tavalliset lainkuuliaiset kansalaiset yhteiskunnan elektroniseen valvontapantaan?

Antti Roine, Ulvila 22.11.2013

PS: Jotenkin tuntuu siltä, että kilometriveron keräämiseen tarvittavan järjestelmän kehitys ja ylläpito maksatetaan ja testataan ensin suomalaisilla autoilijoilla. Sen jälkeen teknologia annetaan ilmaiseksi kiinalaisille laitevalmistajille, jotka sitten jatkavat suomalaisten autoilijoiden rahastusta vuodesta toiseen. Voidaan kysyä miksi verojen keräämiseen tarvitaan näin keskeneräinen ja kallis systeemi ? Valtio ajaa kustannustehokkuutta kuntiin, mutta kilometrivero näyttää ainakin alkuvaiheessa kustannustehokkuuden irvikuvalta.
_____________________________________________________________
JULKAISTU:
Pohjalainen 28.11.2013
Nykypäivä 29.11.2013
Savon Sanomat 4.12.2013
Salon Seudun Sanomat 8.12.2013
Satakunnan Kansa 13.12.2013
Suomen Kuvalehti 20.12.2013